28 juni 2011

Datorkrasch

Igår föll min bärbara dator i golvet från soffan. Det var faktiskt inte Mikas fel utan helt mitt eget. Hur som helst så såg det ut som att det gick bra men sent igår kväll hakade datorn upp sig totalt och jag slog då av den "manuellt" så att säga. Tänkte inte mer på det förrän imorse då jag skulle starta upp den igen. Då gick det inte. Den startar men jag kommer inte in i windows. Har försökt allt och tillslut när jag gjorde en hårddisktest i bios så kom det upp ett FAIL-meddelande. Så förmodligen har hårddisken gått sönder alternativt att det är något som är glappt. Jag har inte säkerhetskopierat bilder sen i slutet av april men såg att jag har bilder i kameran som är från den 15:e maj. Så i värsta fall har jag förlorat några bilder mellen dessa datum. Så det är väl inte katastrofhemskt men lite jobbigt ändå. Förhoppningsvis är det bara något som är glappt som går fixa, håller mina tummar på det. Men nu när jag lix lämnar in datorn ska de få sätta in mer minne, byta fläkt och eventuelllt hårdisk då. En liten renovering är nog inte så dumt ändå.

Ja vitsen men det här inlägget var egentligen bara att påminna er om att säkerhetskopiera era bilder och andra viktiga dokument! Snabbt händer det något och allt försvinner!

1 kommentar:

  1. Samma sak hände min laptop för ett tag sedan. Då kraschade operativsystemet och hårdisken gick sönder, men jag hade såklart inte gjort någon backup på bilder osv. Tack o lov har jag en bror som är datorkunnig och lyckades återskapa det som fanns på hårddisken. Kan säga att numera är jag väldigt noggrann med att säkerhetskopiera allt viktigt.

    SvaraRadera