1 oktober 2011

Spaning och biljakt

Herre gud vilken dag! Efter beskedet i morse om att ännu en bil blivit stulen åkte jag upp till jobbet och mötte min chef Åke, Pernilla och några ur personalen som jobbade helg. Där får vi höra att personalen sett en av de stulna bilarna igen omkringkörandes i väldigt hög fart vid sjukhuset. Så hög att hon inte hann ifatt den. Hon kontaktade självklart polisen och de åkte ut med en patrull. När vi sitter och pratar på jobbet kommer två personal ur den gröna gruppen (jag har gul grupp) in och berättar att de sett Skodan (den bil som blev stulen natten till idag) i rondellen nedanför jobbet. Vi fullkomligen kastar oss in i bilarna och kör iväg. Jag kör ner på Maxi och kollade parkeringen utan resultat. Då kör jag vidare in på Studentvägen och börjar kolla parkeringarna på Ålidhem. Utan resultat börjar jag istället rulla mot Ålidhemcentrum för lite lunchköp. Då ser jag när jag passerar Fysikgränd en silvrig Polobil. Jag vänder om och när jag närmar mig den parkerade bilen så inser jag att det är en av våra ostripade bilar. Jag ringer då min chef som ringer polisen. Min chef kommer även till "fyndplatsen".


Ungefär samtidigt har Pernilla och hennes sambo mött den stripade Polo som skymtats tidigare. Föraren av Polon kör som en dåre (han höll på krocka flera gånger) och i samråd med polisen släpper de honom ur sikte. Vidare kommer polisen till fyndplatsen och när vi står där och pratar så ringer Karro, en kollega och hon har i sin tur pratat med Kajsa som fått upp spåret på den bil Pernilla och hennes karl blev tvungna att släppa. Kajsa hade mött bilen, vänt om snabbt som tusan och kört ikapp bilen. Då vi står där och inser att hon förföljt bilen till Gluntens väg (alltså inte alls långt från Fysikgränd) hoppar poliserna in i bilen och kör i ilfart ner till nästa "fyndplats". Där har förövaren redan hunnit springa från bilen in i ett lägenhetshus. Polisen finner i alla fall en massa bevis i den bilen och tar även dit hundpatrull. Så tack vare vårt fina samarbete har två av tre bilar återfunnits plus att chansen att gripa förrövarna är stor. I och för sig har ju förrövarna bidragit lite med sin dumhet förstås. För hur smart är det att sno stripade bilar som man sedan kör omkring med i stan?! Not very clever. Jag är hur som helst grymt imponerad över allas engagemang! Ännu en gång kan vi snacka teamwork på hög nivå! Jag tror till och med att poliserna blev imponerade :)

4 kommentarer:

  1. Rättelse: Det var den stripade polon vi följde efter! Skodan har vi ännu inte sett. Det var i samband med att vi tänkte åka in på parkeringen på fysikgränd för att kolla den ostripade bilen som killen med den stripade polon mötte oss och vi tog upp jakten....

    SvaraRadera
  2. Ja oj då ska jag ändra historien lite :)

    SvaraRadera
  3. Man kan ju tycka att det är polisens uppgift att jaga tjuvarna inte eran.. Och är tjuvarna så dumma att köra omkring i stan så borde det ju inte vara några svårigheter att få fast dom :-)

    SvaraRadera
  4. Shit, vilken action på jobbet! :) Hoppas att alla bilar kommer åter och att de puckon som snott bilarna åker fast. Bra samarbetat, om man ska se någonting positivt med detta så gör det er säkert till en starkare grupp! Kram!

    SvaraRadera