30 oktober 2011

Tandborstning

Jag vet inte hur det är för andra men här är det lite av en kamp när vi kommer till tandborstning på Mika. Förut var det i princip helt omöjligt att borsta tänderna, hon blev helt rabiat och vi fick hålla i henne hårt. Nu har det blivit bättre men det är ändå inte tokbra. Det är främst på kvällen hon opponerar sig och det är nog mest för att hon vet vad som väntar härnäst, god natt alltså. På morgonen går det bättre. Eftersom Mika inte äter något innan förskolan så brukar jag låta henne borsta lite själv på morgonen. På kvällen är det förstås viktigt att hjälpa till så att gaddarna blir borstade bra. Min mamma är tandsköterska och hon har dragit några skräckexempel genom åren om jag säger så.. Hon borstade mina och brorsans tänder i flera flera år och vem vet, det är kanske därför jag inte haft några hål hittills :)

Published with Blogger-droid v1.7.4

1 kommentar:

  1. Sedan Amanda kom på att det är roligt att spotta i handfatet sitter hon snällt i knät och låter oss borsta, efter att hon har fått borsta lite själv (=ätit lite tandkräm), men vi gör det ganska snabbt så det inte hinner bli några protester.

    Jag tycker dock att Amanda börjar förstå väldigt bra när man förklarar saker för henne (tex när vi topsade öronen igår kväll sa jag att vi skulle ta bort vatten och smuts i öronen och gjorde först på mig själv.. Och sedan lät hon mig rengöra ordentligt). Så om det blir protester kan ni ju försöka förklara varför man borstar tänderna.

    SvaraRadera