26 november 2011

Mika vs allergi

Såg att en "Anonym" läsare hade en fundering kring mitt inlägg om Mikas kattallergi. Denna person menar på att vi bör vi hitta någon som Nova kan bo hos en månad och sen utvärdera Mikas hälsa under denna tid. Detta är precis vad vi tänker göra och ja det är nog det enda sättet att få veta om Mika är allergisk mot Nova. Nu måste vi bara hitta någon/några som kan tänka sig ställa upp. Vi har egentligen tre möjliga (eller omöjliga?) alternativ som Nova dessutom känner till. Ett alternativ vill tyvärr inte, det andra bor 65 mil härifrån och det tredje känns det som vi tvingar om vi frågar. Så det är inte tvärenkelt. Men vi fortsätter sökandet.


                     
                                       Bild: Google


Sen har jag nog glömt säga att de testade även Mika för komjölk just för det här med fläckarna som kommer och går kring munnen. Det provsvaret var i alla fall en lättnad för komjölk tål hon, tack och lov. Däremot så misstänker vi eventuell allergi mot tomat. Vi har varit uppmärksamma när hon ätit det den senaste tiden och oftast så blir hon rödfläckig kring munnen när hon t ex ätit ketchup eller som ikväll soltorkade tomater i maten. Tyvärr älskar Mika ketchup och i veckan när jag hämtade henne på förskolan så hade hon ätit rätt mycket ketchup till makaronipuddingen till lunch och hon var då väldigt röd senare när jag hämtade henne. Jag har även läst att det är vanligt att man inte tål (vissa?) citrusfrukter om man är känslig mot tomat. Mika är mer förtjust i banan och andra frukter än just apelsin och t ex clementin så jag kan inte yttra mig om att hon har reagerat på det. Det är då inget jag tänkt på. Men jag tror som sagt att det är någonting hon äter som hon inte tål. Nåja, på måndag ska jag prata med läkaren och då ska jag fråga om de kan göra RAST-test på tomat/citrus. De tog nämligen lite extra blod som sparades inför eventuella fler tester. Skönt, då slipper vi dit igen i alla fall.        

1 kommentar:

  1. Synd att vi har hundar (antar att hon inte gillar sånna) och att inte jag är hemma nåt nu i december annars hade jag lätt skött Nova en månad :-)

    SvaraRadera