26 november 2011

Nattliga funderingar

Vi kommer inte att dra några förhastande slutsatser angående beskedet vi fick igår. Först och främst ska jag prata med läkaren som skrev brevet. Jag tycker t ex inte att Mika visar typisk allergisymptom på att hon inte skulle tåla Nova. Sen känns det konstigt att Mika inte "reagerat" tidigare på Nova. Sjukdomsbesvären började i samband med förskolestarten i mars och sen har de fortsatt. Mika har haft extremt otur och ätit bland annat sex (eller är det sju?) penicillinkurer och egentligen aldrig varit helt 100% frisk sen hon började förskolan. Jag har många gånger ifrågasatt Mikas tillstånd t ex att hon varit snorig eller hostig under en längre tid men har alltid mötts av svaret att det är fullt normalt för ett första år på förskolan. Vidare kan jag berätta att alla vändor vi har varit på Bvc med henne så är det ALDRIG någon läkare eller sjuksköterska som frågat om vi har djur hemma. Det var jag själv som frågade om vi skulle göra ett test. Så då fick vi en remiss.

Mika gjorde alltså ett RAST-test. Det här kan man läsa om testet:


"RAST-test är ett blodprov för att undersöka om man är allergisk mot ett visst ämne. Man kan bli testad för allergi mot betydligt fler ämnen med hjälp av RAST-test än med pricktest och testresultaten påverkas inte av om man använder allergimediciner. Däremot tar det omkring en vecka efter provtagningen innan läkaren får undersökningsresultatet från laboratoriet. Precis som vid pricktest kan RAST-testet inte säkert visa att man har besvär av det allergiframkallande ämnet. Testsvaret visar enbart att man har allergiantikroppar för ett visst ämne, och resultatet måste läkaren utvärdera tillsammans med det man har berättat om sina besvär" Källa: 1177.se

Det är alltså inte ett 100% säkert test och det måste dessutom utvärderas tillsammans med besvären man har. Nu ifrågasätter jag inte att Mika inte skulle vara allergisk mot "vanliga" katter för så är det säkert i och med att Jocke är det. Jag ifrågasätter snarare om hon är allergisk mot VÅR sibiriska kisse. 

Mikas hälsa går självklart i första hand. Jag skulle aldrig riskera henne hälsa. Men eftersom Jocke tål Nova så vill jag ändå undersöka möjligheten till att Mika också kanske gör det, innan vi tar ett beslut som vi kanske får ångra. Om Mika visar sig vara allergisk mot sibirier, ja då måste Nova självklart lämna oss. Det skulle såklart vara jobbigt och jag kan ärligt säga att det skulle vara en viss sorg för mig att inte kunna ha katt alls. Men såklart så skulle det vara något jag accepterade. Jaja, tillslut löser sig allt till det bästa, till det som är menat att bli. Jag tror det i alla fall! 

Mina fina älsklingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar