15 maj 2011

Tapeter (snart) check

Nu har vi valt tapeter klart. Eller vi har valt och skickat in för en offert så inget är spikat förrän vi får se vad fakturan hamnar på. Som sagt så var det urtråkiga standardtapeter som ingick och allt som inte är standard kostar extra. Inte bara tapeterna utan de tar även avgifter för att sätta upp en tapet som inte är standard. Fondtapet kostar extra + att vissa tapeter fondtapeter kräver underarbete = mer kostnader. Rätt irriterande. Men trots det så valde vi Marimekkon som fond i köket/vardagsrummet. Jag tror den kommer bli kanonfin där! Sen valde vi den svartrandiga Axinatapeten från Midbec som fond i sovrummet. I Mikas rum blir det däremot ingen fondtapet tillsvidare. Där får de tapetsera alla väggarna vita, precis som övriga väggar i hela lägenheten. Vi kan tapetsera en fondtapet senare när vi känner för det. Det blir mycket billigare på det viset. I det tredje rummet valde jag motvilligt en ljus skimmertapet ur standarssortimentet. Den får duga då det blir tillräckligt dyrt ändå.

Det enda vi måste bestämma nu är om vi ska ha den randiga tapeten i sovrummet liggande eller stående. Jag funderar stenhård på att "bryta trenden" och ha den stående. De flesta brukar annars ha det randiga vågrätt. Tapeten kommer inte tapetseras bakom sängen utan på väggen mitt emot, den med dörröppning. Jag skrev ner att jag inte ville att tapeten skulle tapetseras ovanför dörren utan bara till dörröppningen. Men nu när jag funderat lite över det så kanske det ser knasigt ut? I alla fall om tapeten ska vara liggande... Ja sicket i-landsproblem.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar